Pages

Wednesday 21 December 2011

Refleksi Tugasan 1

Tugasan 1

Problem Scenario 1:

Rosa, a new teacher was chose to attend a workshop on Learning & Teaching organise by the district education department. In the workshop she was exposed to many things such as learning theories, teaching methods, classroom management and assessment process. At the end of the workshop each participant needs to deliver a talk according to particular topic given randomly to them. The topic given to Rosa was Smart School.

As a curriculum officer how would you help Rosa?

Refleksi Perjumpaan Pertama

                    Setelah mendapat tajuk tugasan yang diberikan oleh pensyarah, saya dan ahli-ahli  kumpulan yang lain memulakan perbincangan. Pada mulanya, saya agak keliru dan kurang faham apa kehendak tugasan tersebut dan kriteria-kriteria yang diperlukan bagi melengkapkan tugasan tersebut. Walaubagaimanapun, setelah pensyarah menerangkan cara-cara untuk melaksanakan tugasan tersebut, saya mendapat sedikit sebanyak gambaran tentang apa yang perlu dilakukan. Kami perlu mengarang sebuah esei mengenai sekolah bestari dan merangka carta fila bagi isi-isi penting untuk dimasukkan ke dalam esei tersebut sebagai isi. Selepas benbincang mengenai carta fila dan isi-isi yang hendak dimasukan, kami memutuskan untuk mengadakan perjumpaan kedua pada hari Khamis iaitu bersamaan 15 September 2011 di rumah kami.

Refleksi Perjumpaan Kedua

                    Setelah merangka carta FILA pada perjumpaan pertama, saya dan ahli kumpulan melengkapkan carta FILA kami dengan menambah isi-isi yang sepatutnya. Selepas itu, kami telah membahagikan tugas kepada setiap ahli kumpulan. Semua ahli kumpulan telah memberikan kerjasama yang baik dan perbincangan dapat berjalan dengan lancar. Saya telah ditugaskan untuk menaip semula carta FILA dan menyiapkan subtopik yang akan diletakkan di dalam esei iaitu kebaikan sekolah bestari ditubuhkan dan persediaan guru bagi memainkan peranan efektif dalam pendidikan di sekolah bestari. Semuanya berjalan dengan lancar.

No comments:

Post a Comment